RANCANGAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 1

Tarikh
13.06.2011
Tahun
1 Bestari
Bilangan Murid
35 orang ( 18 lelaki 17 perempuan)
Masa dan tempoh
09.15 pagi – 10.15 pagi (60  minit)
Mata pelajaran
Bahasa Melayu
Tema
Kesihatan
Tajuk
Buah – buahan Tempatan
Hasil Pembelajaran
v  Fokus utama :
2.1 Bercerita menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan
Intonasi yang baik dan jelas.
Aras 3
i) Mempersebbahkan cerita dengan sebutan dan intonasi serta
penghayatan yang sesuai.

v  Fokus sampingan
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan intonasi
yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 3
ii) Menjelaskan  makna perkataan mengikut konteks.
Objektif Pelajaran
Pada akhir pengajaran ini murid-murid dapat
  1. Bercerita dan menyampaikan maklumat tentang buah – buahan tempatan.
  2. Menjelaskan makna perkataan yang dibaca.
Sistem Bahasa
Kosa kata      - kesihatan, khasiat, zat, pelawas, vitamin.
Pengisian Kurikulum
Ilmu                - Kesihatan
Nilai murni      - Kerjasama
Kemahiran Bernilai Tambah :
v  Kemahiran berfikir     - Kecerdasan pelbagai
v  Kemahiran belajar     - Kontekstual
Bahan Bantu Mengajar
i) Beberapa jenis buah - buahan
ii) Gambar
iii) Lagu Buah - buahan
Pengetahuan Sedia Ada
  1. Sebahagian murid  telah mengetahui jenis buah - buahan.
  2. Sebahagian murid tahu mengkelaskan jenis buah - buahan.




LANGKAH

AKTIVITI

CATATAN


Set Induksi
(5 minit)

i)                    Guru menunjukkan beberapa  jenis buah - buahan.
ii)                  Guru bersoal jawab dengan  murid berkaitan
buah – buahan yang dipamerkan.
iii)                Murid melihat slaid gambar yang ditunjukkan
di skrin.
iv)                Guru bersoal jawab dengan murid tentang
gambar.
Contohnya :-
a) Ini gambar apa?
b) Apakah yang anda lihat dalam gambar
tersebut?
v)                  Guru mengaitkan set induksi dengan tajuk
pelajaran pada  hari ini.




Tunjuk gambar buah - buahan (poster)

Langkah 1
      (15  minit)

i)Guru memperlihatkan  nyanyian lagu buah – buahan.
ii) Guru menunjukkan slaid  gambar buah – buahan.
iii) Murid – murid menyebut nama buah – buahan.
iv) Murid – murid menjawab soalan yang telah
disediakan oleh guru
v) Murid – murid bermain dengan aktiviti interaktif :




Mod Tutorial

Langkah 2
      (15  minit)

ii) Murid – murid mengkelaskan buah – buahan
mengikut jenisnya.
iii) Guru menerangkan jenis buah – buahan.
iv) Murid – murid menjawab soalan yang telah
disediakan oleh guru dengan menggunakan
komputer.



Mod Aplikasi

Langkah 3
(20 minit)


i)menonton video penjodoh bilangan kepada murid –
murid dengan menunjukkan slaid gambar penjodoh    bilangan di skrin.
ii) Guru meminta murid – murid menyatakan penjodoh
bilangan yang sesuai bagi buah – buahan.

iii) Murid – murid bermain dengan aktiviti interaktif :
a.       Kuiz


Mod Komunikasi

Mod Aplikasi

Penutup
(5 minit)

i)Murid diminta membuat refleksi tentang pengajaran
dan pembelajaran.
ii) Murid menyanyi mengikut muzik lagu buah – buahan.
iii) Guru memberi lembaran kerja sebagai kerja rumah.


Mod Tutorial


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments:

Post a Comment

 

Animated Flower Graphic

|